Friday, 20 March 2020

Opetushallituksen kv-koordinointihankkeet kutsuvat VIII kevättreffeille!



Aika:  Torstai 23.4.2020 klo 12.00 - 15.30

Paikka:  Oulun kaupungin Adobe Connect

Osallistujat: Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajat ja rehtorit, varhaiskasvatuksen asiantuntijat, kv-koordinaattorit, järjestöjen edustajat

Ilmoittautuminen: 15.4.2020 mennessä http://bit.ly/virtuaalitreffit



Perämereltä tuulee – etänä!


Koronavirus muutti merkittävällä tavalla kaikkea arkea. Myös koulujen kansainvälisyyteen liittyvät perinteet saivat kovan haasteen. Kansainvälisyystoimijat ovat kuitenkin tottuneet kiinnittämään huomiota globalisaation etenemiseen ja ovat osin varautuneet huoliin, joita globaalikansainvälisyys on myönteisten asioitten lisäksi nostanut suomalaiseenkin horisonttiin. Ilmastonmuutos, demokratian kriisi, erilaiset turvallisuusuhat ja nyt pandemian hyökyaalto huolestuttavat opettajia, mutta heidän tehtävänsä on valaa lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa ja taitoja.

Korona-aikanakin Opetushallituksen kansainvälisyyskoordinaattorit haluavat järjestää jo perinteeksi muodostuneet kv-kevättreffit. Kutsu kohdistuu kansainvälisyyttä eri tavoin edistäville opettajille, rehtoreille ja muulle kouluhenkilökunnalle sekä koulujen kansainvälisyyttä tukeville järjestöille. Treffit järjestetään kuitenkin nyt uudella tavalla, virtuaalisesti.

Tänäkin vuonna treffeillä huomioidaan kansainvälisyyden osa-alueita laajasti ja opetussuunnitelmalähtöisesti, vastuullisuutta ja kestävää tulevaisuutta painottaen. Päivien käytännön anti on rohkaista virtuaalisten työkalujen monipuoliseen käyttöön. Samalla mallinnetaan sitä, miten kotikansainvälisyyden avulla voidaan osallistaa kaikki oppijat, opettajat ja koulua ympäröivä yhteisö ja samalla ottaa haltuun kansainvälisen osaamisen edellyttämiä asioita.

Klikkaa tästä ilmoittautumaan ja kerro samalla, mitä kv-treffeiltä odotat. Linkki webinaariympäristöön lähetetään vahvistuksen yhteydessä 3 päivää ennen webinaaria.

Ohjelma ja siihen sisältyvät virtuaaliset eväät ovat maksuttomat!


Lisätietoja ohjelmaan ja teematyöpajoihin liittyen antavat: 

Opetusneuvos Paula Mattila, OPH +358 29 533 1144 paula.mattila@oph.fi
Projektikoordinaattori Tiina Sarisalmi, Kohti vuotta 2030, +35840 133 9192 tiina.sarisalmi@orivesi.fi
Projektikoordinaattori Jussi Tomberg, Kohti vuotta 2030, +358447039186 jussi.tomberg@ouka.fi
Kehittäjäopettajien esimies Pauliina Kanervo, +35850 592 3965 pauliina.kanervo@ouka.fi




OHJELMA (Muutokset mahdollisia)


Perämereltä tuulee etänä 23.4 klo 12.00-15.30

Nyt meillä on oivallinen tilanne kokeilla webinaaria uudella tavalla. Tehdään siitä toiminnallinen ja osallistava. Puhuvista päistä yhteisölliseen tekemisen meininkiin. Todellista kotikansainvälisyyttä.

Webinaarissakin tuemme kulttuuria: kuplettipoppari Jukka Takalo huolehtii viihtymisestämme.

12.00 – 12.20 Avaus ja Opetushallituksen terveiset (opetusneuvos Paula Mattila)

  • Kotikansainvälisyys Korona-Suomen jälkeen, mikä muuttui ja tulee muuttumaan. Tuuletetaan näkökulmia opetussuunnitelmiin ja toimintaan.

Seuraavissa puheenvuoroissa käsitellään laaja-alaisuutta. Mitä se merkitsee kansainvälisyyden näkökulmasta ja mikä tekee siitä paikallisesti totta ja toimivaa?

12.20 – 12.50 Oulussa oivalletaan! laaja-alaisuutta oululaisittain (Pauliina Kanervo)

  • Oululaisten oivalluskorttien esittely. Pohditaan, miten oivalluskorttien ajatusta toteutettaisiin yläkoulujen mok-ajattelussa ja tulevan LOPSin monialaisuudessa. 

12.50- 13.20 Ilmastonmuutos lukioihin!  (Jussi Tomberg)

  • Tarjoammeko tämän päivän lukiossa tietoja ja taitoja, joita tarvitaan tulevina vuosina? Päivitetään yhdessä ilmastotietomme ja ravistellaan oppiainesiiloja. Jos ilmasto ei tunnusta rajalinjoja, niin ei tehdä niin mekään!  

13.20 – 13.40 Evästauko: Kerro meille mitä maailmaa pelastavaa söit?

13.40-14.10 Pateniemen raitti (apulaisjohtaja Meri Aatsinki-Hämäläinen)

  • Omista juurista Eurooppaan, lautatapuleista tabletteihin. Miten opettajien ja oppilaiden kansainvälinen osaaminen ja toiminta näkyvät koulun arjessa?

14.10 – 14.20 Virtuaalinen Perämeri-race, hetkeksi ylös penkistä (kehittäjäopettaja Satu
  Kurvinen ja liikuntakoordinaattori Kati Grekula)

  • Voisiko etäkokous sisältää mielenkiintoisia liikunnallisia elementtejä?

14.20 - 14.50 Kotikansainvälisyyttä etäopetuksen aikana (Tiina Sarisalmi)

  • Miten kotikansainvälisyys näyttäytyy etäopetuksessa – korona-aikana ja milloin vain?

14.50 – 15.20 Yhteisöllistä työskentelyä kotikansainvälisyys kainalossa (kehittäjäopettaja
  Pauliina Aula-Kyrö)

  • Ohjattu ryhmätyöskentely kotikansainvälisyysteemalla
  • Hyvien käytänteiden jakamista porukalla ja osallistavasti

15.20-15.30 Yhteenveto päivän annista (Tiina Sarisalmi)

  • Toiminnallinen päivän päätös. Mitä etätreffeiltämme uutetaan arkityöhön?
  • Kuplettipoppari Jukka Takalon ralli päivän annista



Sunday, 8 March 2020

UNESCO ASPnet tiedotus koskien koronavirusta


Covid-19 - What do members of UNESCO Associated Schools say?


UNESCO has announced 290 million students out of school who have to stay at home, as their schools are closed due to COVID-19. Given this major health crisis, which now affects the entire planet, we think of you, dear members of the UNESCO Associated schools.

Audrey Azoulay, the UNESCO Director-General:

"While temporary school closures as a result of health and other crises are not now unfortunately, the global scale and speed of the current educational disruption is unparalleled and, if prolonged, could threaten the right to education."

In such circumstances, UNESCO Associated Schools are facing this crisis, with all schools around the world that could be deprived of education because of COVID-19 and for this reason, we would like to invite our students, teachers, school principals and parents to testify and express their feelings and concerns about the situation.


  • Tell us about your journey
    If your school is closed, we would like to know how you feel, how you miss the school and what you do with your time away from your classmates and colleagues. How do you get your education at home and how do you communicate with each other?



  • Show us your solidarity
    If your school is not closed, what message would you like to share with your peers? We count on your compassion and support.

Get started, take your pencils or your cameras and feel free to share with us your story, testimony, message, photo or video.

We would really love to hear from you and let us move together with humility and invite students, teachers, directors and parents to share their experiences or simply to send messages of solidarity to aspnet@unesco.org

Friday, 6 March 2020

Itämeri linkittyy opetussuunnitelmaan: aiheena teemakursseilla ja monialaisissa

Itämeri-projektin ja Tuusulan lukion yhteistyö on alkanut


UNESCO Baltic Sea Projectin vuosi 2020 on alkanut laajentuneen yhteistyön ja ideoinnin merkeissä. Olemme saaneet kumppaniksemme Tuusulan lukion ja sen myötä monia Itämerestä kiinnostuneita opettajia. Tuusulan lukion projektin tavoitteena on aktivoida lukiolaisia luonnontieteiden pariin ja tutkimaan ihmisen toiminnan vaikutuksia Itämereen ja sen ympäristöön unohtamatta keskinäisiä kulttuurisia sidoksiamme.

Hankkeessa tuotetaan Itämereen liittyviä laaja-alaisia kurssikokonaisuuksia ja muutakin materiaalia. Nyt ovat jo valmiina Lukiolaiset Itämeren asialla ja Itämeri - kulttuurien meri sekä Ympäristöfilosofian kurssit.

Innoistuisitteko järjestämään kouluissanne Itämeri-kursseja? Näistä voisi ottaa mallia ja skaalata itselle sopivaksi:


Lukiolaiset Itämeren asialla
-kurssin tavoitteena on parantaa Itämeren tilaa, lisätä tietoisuutta, tuoda esiin epäkohtia ja ennen kaikkea tuoda esiin keinoja, joilla nuori voi vaikuttaa! Huomiotavia aiheita Itämeren osalta ovat esimerkiksi ravinnekuormitus ja rehevöityminen, meriroskat, mikromuovit, öljyntorjunta, kestävä käyttö, suojelu, meriliikenne, Itämereen panostus ja ilmastonmuutos.
Pääosin verkossa toteutuva kurssi, jossa tuotetaan yhdessä tietoa kirjoittamalla pienryhmissä eri Itämeri-teemoista ja tehdään vierailuja 2-3 vierailupäivää.
Kurssi arvoidaan suoritusmerkinnällä (S).

Itämeri - kulttuurien meri -kurssin tavoitteena on lisätä ymmärrystä Itämerestä yhdeksää eri valtiota yhdistävänä kulttuuripiirinä. Lisäksi opiskelijalla on tilaisuus tutustua opintoretkillä niihin mahdollisuuksiin, joita Itämeren alueen toimijat tarjoavat Itämeren tilan kohentamiseksi.
Opiskelija tekee portfolion, jonka sisällön muodostavat raportit tehdyistä opintoretkistä ja analyysit asiantuntijoiden luennoista.
Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä (S).

Ympäristöfilosofian kurssin aikana opiskelija oppii tuntemaan ympäristöfilosofian keskeiset kysymyksenasettelut ja vastausyritykset. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ympäristöfilosofian argumentteja ja muodosta niistä perusteltuja kantoja. Kurssin aikana opiskelija laatii portfolion. Lisäksi on mahdollisuus osallistua kurssikokeeseen. Kokeen voi korvata muilla suorituksilla.
Asiasanat: Eläinten oikeudet, kuluttaminen ja markkinatalous, luonnonsuojelu, ympäristöfilosofian suuntaukset ja luontosuhde
Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä (S).

Monialaisiet oppimiskokonaisuudet Itämeri-teemalla


Suomalais-venäläisessä koulussa, kuten monessa muussakin on taas järjestetty monialaisia oppimiskokonaisuuksia eli mokkeja. Ohessa kuva Ilmastomuutos ja tulevaisuus -mokista, jossa lähtökohtana oli lukeminen ja sen inspiroimana tutkimme mahdollisuuksia vaikuttaa. Iltasanomien ohessa luimme Teemestarin kirjan, Sarasvatin hiekkaa ja Kiepauksen. Liikuimme myös kaupungilla Kansalaistorin ympäristössä ja virtuaalimaailmassa, kun pelasimme my2050-peliä. Lisätietoja pelistä löytyy täältä https://my2050.fi/.


BSP osallistuu maailman vesipäivän viettoon



Vietämme YK:n maailman vesipäivää perjantaina 20.3. kaikissa BSP-maissa.  Varsinainen World Water Day on vasta sunnuntaina 22.3. Blogissamme on teksti tähän liittyen sekä joitakin ideoita mikäli haluaisitte osallistua: https://unesco-bsp.blogspot.com/

Lisää vinkkejä vesipäivään löytyy mm. YK-liiton sivuilta https://www.ykliitto.fi/tapahtumat/yk-paivat/maailman-vesipaiva

Kansainvälinen Baltic Sea eTwinning-seminaari ensi syksynä


Lopuksi vielä ennakkotietoa kansainvälisestä Baltic Sea eTwinning-seminaarista. Se järjestetään Helsingissä 24.-26.9.2020. Jokaisesta Itämeren maasta tulee 5-10 osallistujaa ja se on suunnattu opettajille, joiden oppilaat ovat 12 - 15-vuotiaita. Seminaari on maksuton (myös osallistujien matka- ja majoituskulut korvataan). Tarkempia tietoja seminaariin hakemisesta saa kansalliselta eTwinning-koordinaattorilta Opetushallituksesta (riikka.aminoff@oph.fi).

Aira Undén-Selander
UNESCO BSP:n kansainvälinen koordinaatori

Wednesday, 4 March 2020

Bli Målmedveten – Agenda 2030

Aktuellt utvecklingsprojekt i några finlandssvenska gymnasie


Fem gymnasier från olika delar av Svenskfinland jobbar under detta läsår med  Agenda 2030 under devisen ”Bli Målmedveten” inom ett av Utbildningsstyrelsen stött utvecklingsprojekt. 21 studerande och 5 lärare besökte under 10 dagar i februari till Senegal, målet för projektets resedel. Projektets tema är att under hela läsåret  bekanta sig med de globala målen för hållbar utveckling, lära sig om global hälsa och samt få en mera en faktabaserad världsbild. 


Närstudietillfällen for att förbereda studieresan


Gruppen har träffats flera gånger under året på närstudietillfällen för att förbereda studieresan. Under träffarna har de jobbat tillsammans med Ann-Sofi Pitkänen, certifierad utbildare in om organisationen Gapminder, som för vidare forskaren Hans Roslings teorier om hur vi ser på världen och varför, samt Ture Huhtamäki, barnläkare som arbetat långa tider i tredje världen och är expert på global hälsa och utmaningarna i bl.a södra Sahara. Forskare Kaarle Wirta från Tampereen Yliopisto har föreläst om slavhandeln med fokus på de nordiska länderna.

Studieresan till Senegal


Studieresan gjordes till städerna Dakar och Fatick i Senegal, där Finska Missionssällskapet verkar inom biståndsprojekt i diakoni och jordbruk. Gymnasienätverket har sedan tidigare ett vängymnasium i Fatick och under vistelsen där bekantade ungdomarna sig med varandras kulturer och levnadsvillkor.

Så här utvärderar en deltagare kursupplägget och resedelen:

"Att resa är alltid kul och när jag fick höra om en kurs där man skulle resa till Afrika var jag redan såld. En resa där man skulle uppleva helt nya kulturer, nya landskap och bilda nya vänskapsband. Att under kursen se på inte bara Afrika utan också andra gymnasier i Finland. Resan var perfekt. En fin grupp bildades. Lärandet skedde på ett så fint och olikt sätt... Senegalkursen är något jag skulle rekommendera för ALLA!"

Läsårets kursinnehåll med fokus på Agenda 2030


Kurser med temat bistånd och tillhörande studieresor till Senegal, och tidigare även Kenya, har kontinuerligt arrangerats i Karlebyregionen sedan 2006 inom ramen för gymnasiesamarbete med Kronoby folkhögskola. Numera deltar även skolor från andra delar av landet.

Läsårets kursinnehåll med fokus på Agenda 2030 och global hälsa var särskilt spännande och aktuellt. Om DU blev intresserad av vårt koncept och skulle vilja vara med nästa gång, ta gärna kontakt.

Hälsningar
Nina Hansén, projektkoordinator för Bli Målmedveten nina.hansen@edu.kokkola.fi

samt hela teamet  från Pargas svenska gymnasium, Svenska Samskolan i Tammerfors, Kronoby gymnasium, Pedersöre gymnasium och Karleby svenska gymnasium (projektägare är Karleby stad)